Payex tilleggsavtale
Oppgradering
MediPay blir nå snart tilgjengelig i Pridok i en oppdatert versjon som kan håndtere flere betalinger enn det som er mulig i dagens løsning.
Etter oppdatering blir en ny tilleggstjeneste tilgjengelig i MediPay: Fakturaservice.
Med Fakturaservice kan MediPay håndtere enda flere betalinger som går til etterfakturering («fallback-faktura»), altså fakturaen som sendes dersom pasienten ikke betaler via mobilen («Checkout»). For å få tilgang til Fakturaservice kreves det at du signerer en tilleggsavtale med PayEx.
Noen eksempler på betalinger som kan håndteres i MediPay med Fakturaservice:
- Pasienten har inkassovarsler hos PayEx (uansett hvor mange)
- Pasienten har inkassosak hos PayEx
- Beløpet er over 3000 kr
- Fakturamottaker er en annen enn pasienten
- Fakturamottaker er en bedrift
- Fakturamottaker er en bedrift som ønsker faktura på EHF (e-faktura bedrift)
- Pasienten er mindreårig (under 16 år)
Rent praktisk betyr det at PayEx utbetaler oppgjør for disse fakturaene først etter at pasienten har betalt fakturaen. Bortsett fra det skal denne tjenesten være så lik dagens fakturaløsning som mulig. Du kan legge på et fakturagebyr for å finansiere kostnaden av tilleggstjenesten.
Slik får du tilgang til Fakturaservice i MediPay
For å kunne ta i bruk den nye tilleggstjenesten, må du signere en tilleggsavtale med PayEx. Dette gjøres veldig enkelt:
- Gå inn på avtalen ved å trykke på denne lenken: https://signup.payex.com/no/medipay/tilleggsavtale/pridok/
- Søk opp bedriften din. Mesteparten skal da bli forhåndsutfylt fra Brønnøysundregistret. MERK: Pass på at du fyller ut bedriften som har avtale med MediPay, som PayEx betaler ut oppgjør til.
- Fyll ut det som mangler og oppgi en e-postadresse for digital signering
- Gå inn på mottatt e-post og trykk på lenken for signering med BankID eller mobil BankID
NB! To vilkår må oppfylles for at Fakturaservice skal bli tilgjengelig:
- Du må signere tilleggsavtale, og denne må deretter konfigureres i PayEx’ systemer
- Pridok må være ferdig med testingen. Dere vil få nærmere beskjed når det skrus på i Pridok.
Vi hadde satt stor pris på om dere kunne signert tilleggsavtalen så snart som mulig og senest 1. november.
MERK: Dere trenger ikke gjøre noe om dere allerede har signert tilleggsavtale eller har signert MediPay-avtale etter 1. juni 2021.
Ved eventuelle spørsmål, kontakt PayEx Kundesupport på 22 03 63 45 (omni.client@payex.com)
Noen svar på spørsmål du måtte ha om den nye tjenesten:
- Vedr. prisene som står til høyre i avtaleskjemaet: Prisene gjelder kun tilleggstjenesten, Fakturaservice. Prisen inkluderer fakturaproduksjon og innkrevingsprosessen. Du kan legge på et fakturagebyr for å dekke kostnaden. Gebyret beholder du.
- Basert på statistikk estimerer PayEx at kun 2-3% av betalingene til en gjennomsnittslege vil gå til Fakturaservice. For de øvrige 97-98% av betalingene gjelder dagens priser.
- fakturaen pr brevpost. PayEx forsøker alltid å sende faktura på e-post før den sendes på papir. Derfor er det å anbefale dere legger inn e-postadresse på pasient og annen betalingsmottaker. I tillegg vil følgende også redusere bruk av papirfaktura:
- Mange bedrifter vil motta faktura på EHF (e-faktura for bedrifter).
- MediPay har innført støtte for e-faktura 2.0 («ja takk til alle»), der fakturaen kommer rett inn i nettbanken eller Vipps, hvis det er aktivert. Rundt 73% av fakturaene distribueres på denne måten nå.
- PayEx anslår at under 20% av fakturaene i tilleggstjenesten vil sendes ut på papir, resten går elektronisk.